Saturday, November 7, 2009

سیزده آبان در رشت


راهپیمایی 13 آبان 1388 این بار کمی متفاوت تر از سال های گذشته برگزار شد. یکی از تفاوت های عمده این راهپیمایی حضور جوانان و دانشجویان از طیف های مختلف سیاسی و اجتماعی بوده است. اما حملات لفظی وتهدیدهایی که درقبال این حضور در روزهای گذشته از سوی عده ای انجام شده بود، در روز 13 آبان تحقق فیزیکی گرفت.

ساعت 9 صبح دانشکده علوم پایه

تعداد زیادی از افراد دانشگاهی در مقابل دانشکده علوم پایه تجمع کرده اند. اکثریت جمعیت را مسئولین دانشگاه تشکیل می دهند. دکتر حاتم زاده، رئیس دانشگاه گیلان نیز در میان جمعیت است.اکثریت قشر دانشجویی حاضر از اعضای بسیج دانشگاه هستند که البته تعدادشان از مسئولین کمتر می باشد. حضور نیروهای امنیتی بسیار پررنگ است.


ساعت 9 صبح روبروی هتل پردیس

با وجود اینکه روبروی هتل پردیس جزو مکان های اعلام شده برای شروع راهپیمایی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی نبوده ولی عده ای از دانشجویان وجوانان در این محل جمع شده اند. با توجه به اینکه مکان یاد شده ایستگاه اتوبوس های دانشگاه می باشد، گمان اولیه می رفت این عده منتظر سرویس اتوبوس هستند. تعداد کمی از نیروهای امنیتی حضور دارند.

ساعت 10 صبح روبروی هتل پردیس

لحظه به لحظه بر تعداد افراد حاضر در مقابل بانک ملی افزوده می شود. جمعیت در حدود 200 نفر است. سرویس های دانشگاه می آیند و می روند ولی جمعیت همچنان در جای خود ایستاده است. کم کم بر تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی افزوده می شود. جمعیتی از راهپیمایان با پلاکاردهایی با شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» از طرف میدان مصلی به سمت میدان فرهنگ در حرکت هستند. با رسیدن این راهپیمایان به ابتدای منظریه، جمعیت حاضر در جلوی بانک ملی به سمت آنان حرکت کرده و در پشت سر آنان جای می گیرند. در ادامه حرکت به سمت میدان فرهنگ دانشجویان، دانش آموزان و جوانان سرود «یار دبستانی من» را می خوانند. عده ای هم در طول مسیر به این جمعیت اضافه می شوند. پس از آن شعار «ایرانی با غیرت،حمایت،حمایت» سر داده می شود. شعار «مرگ بر روسیه» از دیگر شعارهای این عده بوده است. جمعیت همچنان به سمت میدان فرهنگ در حرکت است. ناگهان عده زیادی لباس شخصی با موتور وارد جمعیت تظاهر کنندگان می شوند. جمعیت قیچی شده و به دو گروه تقسیم می شود. گروه عقب تر با حمله لباس شخصی ها به سمت سه راه منظریه متفرق می شود. گروه جلویی در میان دو گروه از مهاجمان قرار می گیرد. با این حمله تظاهر کنندگان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می دهند. مهاجمان جلویی به جمعیت حمله می کنند و با فریاد، ناسزا و ضرب و شتم این عده به سمت گروه مهاجمان عقب تر سوق داده می شوند. لباس شخصی هایی که در پشت جمعیت جوانان هستند با انواع وسایل از قبیل باتوم، کمربند و همچنین با مشت و لگد از این عده که در حال فرار به سمت منظریه هستند استقبال می کنند. به گفته شاهدان عینی افراد مهاجم بدون تذکر قبلی به جمعیت حمله می کنند. عده ای از نیروهای لباس شخصی به دور یکی از راهپیمایان حلقه می زنند و او را بازداشت می کنند. جوان با فریاد از مردم کمک می خواهد. صدای «این ها مرا می کشند» شنیده می شود.عده ای از مردم سعی در پادرمیانی دارند که مورد قبول واقع نمی شود و جوان یاد شده به زور و با ضرب و شتم در حالی که گریه می کند سوار ماشین نیروی انتظامی می شود. تظاهرات اعتراضی به صورت محدود و پراکنده در قسمت هایی دیگری از شهر نیز برگزار می شود که از آن جمله می توان به فلکه ی گاز و حوالی میدان شهرداری اشاره کرد.

شنیده ها حاکی از آن است که در تجمعات 13 آبان در رشت حدود 41 نفر بازداشت شده و اکثر آن ها به کلانتری ها منتقل شده اند و چیزی حدود 20 نفر از این جمع را دانشجویان تشکیل می داده اند. اکثر قریب به اتفاق این افراد صبح پنج شنبه 14 آبان با قرار وثیقه آزاد شده اند. هم چنین سید کوهزاد اسماعیلی مسئول شاخه ی گیلان ادوار(سازمان دانش آموختگان) نیز دربامداد روز سیزده آبان بازداشت شده است. فیلم ها را ببینید:





با تشکر از دوستانی که این فیلم ها را در اختیار ما قرار دادند.

9 comments:

  1. mrC dasetoon dard nakone. sharhdari hamsholoogh shod bebinin az oonam mitoonid filmi chizi peyda konid rofagha

    ReplyDelete
  2. Anonymous11/07/2009

    بسیار ممنون از فیلما.این فیلما هیج جا گذاشته نشده بود.اولین بار تو سایت شما دیدم.دمتون گرم

    ReplyDelete
  3. Anonymous11/07/2009

    ای کاش همه یه جا جمع می شدن..این پراکندگی به وجود نمی یومد؟

    ReplyDelete
  4. rasht baz ham derakhshid

    ReplyDelete
  5. Anonymous11/08/2009

    فایلا دانلود نمیشه
    :(

    ReplyDelete
  6. Anonymous11/09/2009

    لطفا فیلاتون رو در رپید شیر نزلرید . چون پولی هستش

    ReplyDelete
  7. Anonymous11/23/2009

    يكي بگه اين فيلما چطور دانلود ميشه؟؟؟ تو رو خدا راهنماييم كنين بچه ها

    ReplyDelete
  8. Anonymous11/24/2009

    خواهشاواسه يه بارم كه شده يه توضيحي درمورد نحوه ي دانلود فيلماتون بدين .خيلي پيچيدست.بابا آخه هممون كه مهندس كامپيوتر نيستيم كه!!!

    ReplyDelete
  9. Anonymous12/04/2009

    لطفا فیلماتون رو در رپید شیر نذارید

    ReplyDelete