Thursday, October 8, 2009

گزارشی اجمالی ازوقایع پس ازانتخابات 22 خرداد دردانشگاه گیلان






خردادماه بود که دانشجویان هم از یک طرف درگیرمیان ترم های درس های خود بودند وهم خبرهای انتخابات درپیش را ازیک دیگر می پرسیدند. فضای انتخاباتی دانشگاه، تحت تاثیراخبار بیرون ازدانشگاه وگفت وشنودهای انتخاباتی که دردانشگاه انجام می شد؛ قرارگرفته بود. دانشجویان پی به این نکته برده بودند که گویا نقش مهمی دراثرگذاری جریان انتخابات ایفا می کنند. حتی انتخابات مجازی دردانشگاه نیزصورت گرفت. 22 خرداد آمد و جدا ازمسائل حاشیه ای پیرامون آن که موضوع این گزارش نمی باشد؛ باید بپذیریم که نتیجه ی به دست آمده دورازانتظار اکثریت دانشجویان یا شاید بهتراست بگوییم تعداد کثیری ازآن ها بود. همگی دانشجویان اعم ازآن هایی که درگیرفعالیت های انتخاباتی بودند و یا فقط دررای دادن شرکت کرده بودند، بهت زده از فضای ملتهب کشور، به این می اندیشیدند که دراین فضای غبارآلود چگونه فکرخودرا برای امتحانات متمرکزکنند وحتی با توجه به تعطیلی امتحانات برخی ازدانشگاهها، برگزاری امتحانات دانشگاه گیلان نیز برای عده ای درغباری ازتردید قرارگرفته بود، آن هم درشرایطی که تنها با فاصله ی یک روز ازاعلام نتایج یعنی شنبه 23 خرداد، قراربود امتحانات درتاریخ 24 خرداد ادامه پیداکند. با این اوصاف درروز یک شنبه اولین تجمع دانشجویان، تحت تاثیرفضای به وجودآمده پس ازانتخابات وبا هدف تعویق امتحانات درمقابل دانشکده های فنی وانسانی صورت گرفت. درخواست این عده این بود که با توجه به فضای مشوش کشور بعد ازاعلام نتیجه وتاثیرپذیری منفی خیل عظیمی ازدانشجویان (که خواسته یا نا خواسته درگیرانتخابات سراسری بوده اند) ازنتیجه ی به دست آمده؛ دانشگاه باید به مانند نمونه هایی ازدانشگاه های کشور، شرایط دانشجو رادرک کرده ودست به تعطیلی موقت امتحانات بزند. درادامه ی این تجمعات درمقابل دانشکده ها دانشجویان درمقابل ساختمان مرکزی آموزش نیزجمع شده و به تکرار خواسته های خود پرداختند. البته گفتنی است شامگاه شنبه 23 خرداد نیز، دانشجویان ساکن در خوابگاه نیز دست به اولین تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مرکزی زده بودند. درتمامی این تجمعات به خصوص مقابل ساختمان مرکزی، چند مسئول آموزشی درجمع دانشجویان حاضرشده وتنها با بیان عدم امکان تعویق امتحانات جمع معترض دانشجویان را ترک می کردند. هم چنین درعصرروز دوشنبه 25خرداد، فارغ ازمسائل آموزشی ودراعتراض به نتایج انتخابات، تجمع گسترده ای دردانشکده علوم پایه به وقوع پیوست که شاهدینی که دربیرون ازدانشگاه نظاره گرآن بودند با با پرتاب سنگ وچماق ازطرف عده ای به سمت اتوبوس هایی که برای انتقال دانشجویان وتامین جانی آن ها به داخل محوطه ی دانشکده ی علوم پایه آمده بودند، (فیلم را ببینید) مواجه شدند؛ که شرح وقایع آن شاید نیازبه نگارش مطلبی دیگر دارد.

درروزهای بعد، این تجمعات درمقابل دانشکده ها ادامه یافت؛ با این تفاوت که موردی به موارد اعتراضی دانشجویان اضافه شده بود وآن برخورد شدید با جامعه ی دانشجویی سراسرکشور ازجمله یورش شبانه به ساکنین کوی دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان وشیراز بود. دانشجویان معترض اعم ازبومی ویا خوابگاهی که هرشب تا صبح درترس به سر می بردند، با وجود این موارد، شرایط را مناسب برگزاری امتحان نمی دیدند. با این وجود مسئولین دانشگاه با بی توجهی به این خواست دانشجویان، تعویق امتحانات را به هیچ وجه امکان پذیر نمی دانستند. با افزایش دامنه ی تحریم امتحانات توسط دانشجویان، معاون آموزشی دانشگاه، دکتردمیرچی با حضور درجمع دانشجویان دانشکده فنی(با توجه به این که تحریم امتحانات دراین دانشکده درروزهای متوالی دامنه ی بیشتری داشت.) قول برگزاری مجدد امتحانات لغوشده درروزهای یکشنبه ودوشنبه را به معترضین داد وحضوردرامتحانات آتی هفته را اختیاری اعلام کرد که این مسئله نتوانست دانشجویان را قانع کند چون آن ها می پنداشتند با قبول برگزاری اختیاری امتحانات درواقع امکان برخورد دانشگاه با غایبین درامتحانات را آسان کرده اند. بنابراین باز ازبرگزاری امتحانات جلوگیری کردند.عصرروز دوشنبه درجریان اعتراضاتی که درسطح شهرصورت گرفت، تعدادی ازدانشجویان دانشگاه گیلان بازداشت شده و نگرانی دیگری بابت وضعیت نا معلوم این افراد وهم چنین خواسته ی اساسی دیگری نیز به خواسته های دانشجویان معترض درتجمعات اعتراضی درمقابل ساختمان مرکزی دانشگاه اضافه شد وآن آزادی دانشجویان بازداشتی بود.

بافشاردانشجویان وپی گیری برخی ازمسئولین دانشگاه بسیاری ازافراد بازداشت شده آزاد شدند ولی با گذشت یک هفته وتهدیدهای تلفنی وشفاهی که درقبال طیف وسیعی ازدانشجویان، به منظور متوقف کردن اعتراضات انجام شده بود؛ درهفته ی دوم تمامی دانشکده ها امتحانات خود را به جزاستثناهایی تقریبا به صورت کامل برگزارکردند. اما این مسئله دردانشکده ی فنی صورت دیگری داشت. دانشگاه ازفضای امتحان خارج شده بود. دانشجویان به صورت پراکنده درصحن دانشگاه ویا درپارک دانشکده حضورداشتند، دربعضی ازدرس ها استادی برای امتحان گرفتن نبود ودربعضی مواقع دانشجویی برای امتحان دادن. از روزهای شنبه 30، یک شنبه 31و دوشنبه 1 تیر تنها امتحانات معدودی برگزارگردید. با تمام شدن امتحانات، دانشجویان با عدم پاسخگویی مسئولین درقبال امتحانات برگزارنشده مواجه شدند. مسئولی از برگزاری امتحانات دراواخرتیرماه خبرمی داد. آن یکی از برگزاری در شهریور به همراه امتحانات ترم تابستان و مسئولینی از درج صفر برای دانشجویان خبرمی دادند. درنهایت برنامه ی امتحانی برای امتحانات برگزارنشده ی هفته ی اول(ازیک شنبه 24 خرداد تا پنج شنبه 28 خرداد) داده شد واین امتحانات دراواخر تیرماه برگزارگردید. در مورد امتحانات لغوشده ی هفته ی دوم دردانشکده ی فنی، ابتدا این امتحانات سه روزه که حتی برای تعدادی از دانشجویان فنی دراین سه روز هشت واحد تخصصی رادربرداشت یا کم تر، به صورت صفر برای تمامی این دانشجویان درنظرگرفته شد که سپس به حذف این درس ها تقلیل پیدا کرد. وبعد تراین خواسته ازطریق عده ای ازدانشجویان پی گیری شد که درصورت حذف حداقل پیش نیازی این دروس به دلیل تخصصی بودن درس رفع شود که نهایتا با همکاری مسئولین آموزشی(خصوصا دکترلشت نشایی معاون آموزشی دانشکده ی فنی) و همیاری معاونین آموزشی دانشگاه این امرصورت گرفت.

این گزارش سعی داشت مروری سریع داشته باشد برتمامی اتفاقات رخ داده پس ازانتخابات دردانشگاه گیلان وهم چنین گزارشی برای تمامی دانشجویانی که تمامی یا قسمتی ازاین وقایع را درک کردند وخصوصا دانشجویان ورودی 88 که شاید کنجکاو باشند برای اطلاع از این وقایع. مطمئنا بسیاری ازشرح وقایع به صورت کلی ذکرشد و بسیاری ازمسائل ذکرنشد. ازآن جمله اشتباهاتی که دراین حرکت های دانشجویی صورت گرفت ازجمله خسارات وارده به بعضی ازدانشکده ها ویا برخوردهایی که با مسئولین برگزاری امتحانات وبرخی اردانشجویان انجام شد که واکاوی وتحلیل این دست وقایع نیازمند شرح دقیق این اتفاقات وعوامل آن می باشد که ازحوصله این گزارش خارج می باشد. شرح مفصل تری ازاین اتفاقات درپست های آینده ذکر می شود.

امید است با ارائه ی نظرات ودیدگاه های خودتان ما را در ارائه بازتابی موشکافانه و منصفانه یاری دهید.



7 comments:

  1. Anonymous10/09/2009

    آقا دمتون گرم می برد یه همچین فضایی به وجود بیاد. کمبودش حس می شد
    علی

    ReplyDelete
  2. Anonymous10/09/2009

    اگه بخواهیم اطلاعاتی در این زمینه ویا زمینه های دیگر بدیم. چه جوری باید این کار رو بکنیم
    ر.آزاد

    ReplyDelete
  3. Anonymous10/09/2009

    ma be entekhabatam eteraz dashtim,ma be ein dolate doroogho tazviro riya ham eteraz dashtim...daneshjooye azade

    ReplyDelete
  4. Anonymous10/09/2009

    دانشجوی آزاده دقیقا درست می گه. فقط بحث تعطیلی امتحانات نبود. ما به انتخاباتم اعتراض داشتیم ولی به هرحال هدف اولیه مون تعطیلی امتحانات بود.
    حسین

    ReplyDelete
  5. mohammad10/09/2009

    vali be nazare man kheiliha faghat mikhastan emtehana laghv beshe.kar be kare hichi ham nadashtan.

    ReplyDelete
  6. kash bishtar tozih midadin.

    ReplyDelete
  7. ر.آزاد عزیز وبقیه ی دوستان که می خواهند با ما در ارتباط باشند:
    gbcnews8871@yahoo.com
    ساناز عزیزدرآینده با جمع آوری وتکمیل اطلاعات اگربشود شاهد شرح جزئیات نیز خواهیم بود

    ReplyDelete