Thursday, October 29, 2009

سایه ی نظارت جدید بر روی کانون های فرهنگی


کانون های فرهنگی که طرح آن در زمان تصدی دکتر معین در وزارت علوم به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسید، طرحی بود که به منظور تقویت و گسترش مشارکت و رشد فعایت های فرهنگی و هنری دانشجویان پی ریزی شده بود. با تصویب این طرح از همان ابتدا عده ای این طرح را زمینه سازی دولت آن زمان برای رشد و ترویج لیبرالیسم فرهنگی در دانشگاه ها عنوان می کردند. با این پیش زمینه از ابتدای شروع به کار دولت نهم همواره تردید هایی در باره ی وضعیت و نحوه ی عملکرد این کانون ها وجود داشت. در دانشگاه گیلان نیز علی رغم تمام مشکلات و موانع موجود، در چند سال اخیر دامنه ی نسبتا وسیع فعالیت بعضی از کانون ها و پی گیری اعضای فعال آن ها باعث شد کانون ها ی فرهنگی و هنری مخاطبان علاقه مند خود را حفظ کنند. اما در سال جاری که انتظار می رفت طی روال سال گذشته، این کانون ها در ابتدای سال اقدام به برگزاری جلسه ی معارفه برای دانشجویان جدیدالورود کنند، هنوز مجوزی برای هیچ کدام از فعالیت های کانون های فرهنگی صادر نشده است و دلیل آن شاید صدور آئین نامه ی جدید کانون های فرهنگی باشد. اخیرا محسن اسلامی، مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در گفت و گو با خبرگزاری مهر از صدور آیین نامه ی جدید و هم چنین تشکیل شورای نظارتی برای کانون های فرهنگی و هنری در هر دانشگاه خبر داد که اعضای این شورا را مدیر کل امور فرهنگی و هنری، معاونت دانشجویی و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تشکیل می دهند. این در حالی است که دبیران و اعضای فعال کانون ها معتقدند که آئین نامه ی جدید علاوه بر ایجاد محدودیت های جدید عملا کانون ها را از ارتباط با امور فرهنگی دانشگاه خارج خواهد کرد زیرا بر طبق ماده ی 37 از فصل هشتم، گروه مرکزی نظارت بر کانون های فرهنگی، مرجع تفسیر آیین نامه، تدوین و تصویب دستورالعمل های تکمیلی آن و هم چنین نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه در دانشگاه ها می باشد. انحلال کانون ها نیز در حوزه ی اختیارات شورای فرهنگی می باشد. هم چنین دبیر کل(دبیر شورای هماهنگی) کانون ها نیز پس از پیشنهاد سه نفر از طرف شورای دبیران کانون ها، توسط مدیر کل امور فرهنگی منصوب می شود.

9 comments:

  1. ye bande khoda10/29/2009

    nemidoonam chera bazia migan ke hichgoone azadi too Iran nist!chera nist?hade aghal azadi dar mahdood kardan dar har zaminehi khodesh ye nemoonashe!!!

    ReplyDelete
  2. Anonymous10/29/2009

    yeki mitoone bege kare in kanoonha chie?man chize ziadi azash nashnidam.

    ReplyDelete
  3. Anonymous10/29/2009

    kare kanoonha hamun tori ke az esmesh peyda hast,anjam va modiriate faaliathaye farhangie.bargozari namayeshe film,bargozarie naghde ketab,bargozarie koohanavardie daste jamei,bargozarie konsert,davat az chehrehaye honari,honari va fekri...har kare gheyre darsi too daneshgah mitune be kare kanoonha rabt dashte bashe...

    ReplyDelete
  4. Anonymous10/29/2009

    هر دم از باغ بری می رسد..تازه تر از تازه تری می رسد
    احسان

    ReplyDelete
  5. khoda ghovat..
    barnamatoon baraye 13 aban ke dar hale hazer mohemtarin chize chie?

    ReplyDelete
  6. به زودی ایمیل وبلاگ کارمندان اصلاح می شود . در پاسخ به نظر خصوص

    ReplyDelete
  7. Anonymous10/31/2009

    baner haye 13 aban ro didi 2 daneshgah?!
    az tarafe hamin shoraye be estelah farhangie daneshgah bud

    ReplyDelete
  8. Anonymous10/31/2009

    dustan hame berid bayanie 14th moosavi ro bekhunid

    ReplyDelete
  9. Anonymous11/02/2009

    سیزده آبان روز اتحاد دانشجو و دانش آموز
    وعده ی ما: ورودی منظریه- روبروی هتل پردیس- جنب بانک ملی. همزمان با شروع راه پیمایی

    ReplyDelete