Saturday, October 17, 2009

کارت دانشجویی لطفا


با شروع سال تحصیلی جدید، دانشجویان دانشگاه گیلان این بار با صحنه ای مواجه شدند که درسال های گذشته به جزمواردی معدود درروز هایی خاص هرگز با آن مواجه نشده بودند. راننده ی اتوبوس هایی که مسئول انتقال دانشجویان ازشهر به مجتمع دانشگاه گیلان (در 5 کیلومتری جاده رشت-تهران) وبالعکس هستند، درجلوی اتوبوس ایستاده و ازدانشجویان می خواهند که قبل ازسوارشدن کارت دانشجویی خود را نشان دهند واگردانشجویی کارت خود را به هردلیلی همراه نداشته باشد، قادر به سوارشدن سرویس نخواهد بود. این بازرسی در ورودی دانشگاه برروی ماشین های شخصی که می خواستند به دانشگاه وارد شوند نیز انجام می شد. البته این بازرسی محدود به سرویس ها و ورودی دانشگاه نبود، بلکه به نگهبانی های مستقر درورودی دانشکده ها نیز این مسئولیت سپری شده بود. جدا ازاین که به کاربستن این روش باعث می شود از ورود افراد غیر دانشجو جلوگیری شود واین مسئله به خودی خود واجد اهمیت وضرورت است، ولی چند سئوال وتناقض دراین مسئله دیده می شود که به اختصارآورده می شود؛ بسیاری از فارغ اتحصیلان برای پیگیری بسیاری از مسائل آموزشی سابق خود یا وضعیت نظام وظیفه، باید به دانشگاه مراجعه کنند وبا توجه این که کارت دانشجویی این افراد باطل شده است ودراختیارآنان نیست، چگونه باید به دانشگاه مراجعه کنند؟ بسیاری از دانشجویان پس ازتحصیل با گروه های تحصیلی یا اساتید خود درارتباط(چه ازلحاظ علمی یا صنعتی) هستند، این دانشجویان چگونه باید درارتباط با دانشگاه باشند؟ ازسال گذشته که تعدادی شهدای گم نام در مجتمع دانشگاه دفن گردید، دانشجویان شاهد رفت وآمد بسیاری ازافراد غیر دانشجو، حتی با ماشین های ارگان های غیر دانشگاهی، در سطح دانشگاه بوده اند. تکلیف این افراد چه می شود؟ آیا این افراد نیز مانند دانشجویی که کارت خود را همراه نیاورده است، از ورود به دانشگاه منع می شوند؟

واما تناقض بزرگ این مسئله، کمرنگ شدن این بازرسی طی گذشت زمان از آغازسال تحصیلی می باشد، که به نظر می رسد در روزهای آینده به طورکلی این کارت بینی برداشته شود. اگر این مسئله برای امنیت و حفظ حریم دانشگاه، به زعم مسئولین ضروری است، پس چرا فروکش می کند واگر این طور نیست پس چرا از ابتدا این روش به کار بسته شد.

10 comments:

  1. Anonymous10/17/2009

    moshakhase ke! hadafeshun faghat aziat kardane daneshjoo ha bude!

    ReplyDelete
  2. Anonymous10/17/2009

    man khodam ke az sale 84 ta alan chenin chizio baraye avalin bar mididam aval be hesabe hamin babce bazio kal kal ba daneshju ha gozashtam ama badan ba yeki az masuline sakhteman markazi sobat mikardam, didad una sakht yaghin daran ke jaryane etesabate daneshgah tavasote niruhaye khareje daneshgah rahbari shode va ba in kar mikhan oon ha ro dige rah nadan be daneshgah

    ReplyDelete
  3. merrikhi10/17/2009

    khob hatman rast migan dige.oona ke bachehaye daneshgahe ma naboodan!estekbare jahani khodesh ba ye mashine darbast ferestade boodeshoon!

    ReplyDelete
  4. Anonymous10/17/2009

    ولي به نظر من خوبه که نگذارن غير دانشجو بياد تو دانشگاه

    ReplyDelete
  5. Anonymous10/18/2009

    ahmagha....fekr mikonan az birun daneshgah umadan too uni sholoogh shode...yeki az bacheha tarif mikard un rooz ke paye sholoogh shod,fashistaye gorooh feshar be mardom migoftan eina ye edde monafeghan ke az tehran otoboos gereftan umadan einja.......

    ReplyDelete
  6. بچه ها این ازیه لحاظ دیگه هم جای تاسف داره این که اینا خیلی ما رو دست کم گرفتن، باورشون نمی شه اون موج رو ما تو دانشگاه شکل داده باشیم، اون حرکت های دانشجویی از ما سر زده باشه؟...یعنی این قدر پپه بودیم قبلش؟

    ReplyDelete
  7. Anonymous10/18/2009

    be har hal fek konam avalin harkat bade shooreshe jangal bood !

    ReplyDelete
  8. Anonymous10/19/2009

    مهم‌ترین قضیه این است که رابطه‌ی بسیاری از دانشجویان فارغ‌التحصیل که هنوز دوست دارند در کارهای فرهنگی و سیاسی با دانشجویان همکاری و هم‌فکری کنند قطع می‌شود. که حاکمیت همین را می خواهد
    باید در مقابل این گونه قوانین ایستاد.
    و این کار تنها با اتحاد میسر می‌شود.
    فرض کنید در یک روز مشخص، تنها 100 نفر دانشجو یا حتی 50 نفر دانشجو، کارت خود را همراه نیاورند و بخواهند هم‌زمان سوار یک اتوبوس شوند.
    سایر دانشجویان این‌ها را می‌شناسند و می‌دانند که دانشجو هستند، راننده و نگهبان هم همین‌طور. اما به دلیل «مأمور بودن و معذور بودن» نمی‌توانند به ایشان اجازه دهند.
    خوب یا این 50 یا صد نفر خواهند توانست بدون کارت وارد شوند که در این صورت قانون از موضوعیت خواهد افتاد.
    و یا در حالت دیگر، 50 یا 100 نفر از داشجویان در کلاس‌های آن روز غیبت خواهند کرد و اگر این غیبت‌ها ادامه پیدا کند مطمئن باشید هیچ استد یا نگهبان یا مسئولی نمی‌تواند کاری کند. به ویژه اگر همه از یک یا دو کلاس مشخص باشند.
    رمز فائق آمدن بر چینن قوانین احمقانه‌ای اتحاد است. این قوانین جدید نیستند. در سالهای گذشته نیز در این دانشگاه اعمال شدند و هر بار به نحوی برطرف گشتند.
    اتحاد را فراموش نکنید

    از طرف یک فارغ التحصیل دانشگاه گیلان

    ReplyDelete
  9. Anonymous10/19/2009

    fekre ghashangi bood va albate amali.. vaghean tanha ghodrat ma ETEHAD ast.

    ReplyDelete
  10. مسلماً این حرکت به هیچ عنوان برای جلوگیری از ورود غیر دانشجو برای رفاه دانشجویان طراحی نشده
    در غیر اینصورت نگهبانی که 4 سال رفت و آمد مارو دیده یا اگرم ندیده برچسب تردد ماشین مارو ببینه باید از این سخت گیری بیمورد دست برداره
    این کار صرفاً برای ایجاد حس نضامی گری و برخورد قاطع با دانشجوهاس
    میگم یارو چه دلیلی داره وقتی منو میشناسه هر روز ازم کارت بخواد؟

    ReplyDelete