Tuesday, October 27, 2009

در ادامه ی تعلیق ها



برخورد با دانشجویان دانشگاه گیلان که در پی اعتراضات پس از انتخابات در دانشگاه و متعاقب آن تعطیلی امتحانات خرداد ماه صورت گرفته است، مسئله ای است که با گذشت زمان، هر روز به ابعاد ناشناخته آن اضافه می شود. پیرامون این مسئله سوالات و گمان های بسیاری مطرح است. سئوالی که ابتدا مطرح می شود این است که . در ابتدا تعداد دانشجویانی که با این احکام مواجه شده اند، کم تر از سی نفر تخمین زده شد، در حالی که مدتی بعد منابع مختلف، این تعداد را 60 تا 70 نفر ذکر کردند. دلیل این عدم قطعیت در تعداد و کسانی که با حکم مواجه شده اند، در چه می تواند باشد؟ آیا دانشگاه شرایطی برای دانشجویان در صورت عدم علنی شدن این احکام گذاشته است؟ آیا تهدید های احتمالی انجام شده باعث شده است این افراد از بیان حکم خود حتی امتناع بورزند؟ مسلما وجود تشکل دانشجویی قوی مانند شورای صنفی یا انجمن اسلامی می توانست با گشودن در های خود به روی دانشجویان محروم و ایجاد فضایی امن، روزنه ای را برای حل قانونی مشکلات و پیگیری وضعیت معلق آن ها را به وجود آورد. در حالی که به گمان بسیاری، انتظار می رفت این سکوت از سوی جامعه دانشگاهی، باعث تخفیف در احکام بشود. این احکام پس از تجدید نظر تنها برای تعدادی از دانشجویان به یک ترم تعلیق و جریمه ی نقدی یک میلیون یا هفتصد هزار تومان تقلیل داده شد. هم چنین به نظر می رسد که در چگونگی صدور این احکام، چه در ابلاغ آن و چه در اجرا و موارد دیگر، تخلفات قانونی از سوی کمیته ی انظباطی یا هر مرجعی که مسئولیت این کار را به عهده داشته است،(1) صورت گرفته است. از آن جمله می توان به این نکته اشاره کرد، که بر اساس مفاد آیین نامه ی کمیته ی انضباطی دانشگاه نمی تواند جریمه ی نقدی در احکام انظباطی تعیین کند، البته ظاهرا دانشجویان به حراست احضار شده اند که این خود غیر قانونی است چون که بر اساس مفاد آیین‌نامه انضیاطی مرجع رسیدگی به تخلفات دانشجویی تنها کمیته انضباطی است و حراست دانشگاه در این میان واجد صلاحیت نیست. شاید بشود تمامی این موارد را به حساب دست پاچگی و بی تجربگی مسئولین انضباطی دانشگاه و هم چنین جامعه دانشجویی گذاشت. گمان می رفت با این شرایط و با گذشت زمان، رفته رفته، به منظور حساسیت زدایی از فضای دانشگاه، مسئولین امر به دنبال آرام کردن فضا باشند، اما شنیده ها حاکی از آن است، که طی حکمی جدید، دانشجویان جریمه شده در صورت احراز شرایط فارغ التحصیلی، امکان تسویه حساب با دانشگاه را ندارند و حتی شایعاتی نیز وجود دارد پیرامون این که اخطار های جدید به سری جدیدی از دانشجویان داده شده است که شاید این مسئله بی ارتباط با در پیش بودن روز 13 آبان نباشد.
با توجه به این که تجمعات خرداد ماه به صورت خود جوش در دانشگاه شکل گرفته بود، دلیل صدور احکام بدوی سنگینی مانند دو ترم تعلیق و سه میلیون جریمه برای تعداد قابل توجهی از دانشجویان که تعدادی از آن ها حتی در بسیاری از آن روزها در دانشگاه نبوده اند، به چه معنا می تواند باشد؟ لازم به ذکر است در پاره ای از موارد نیز تعدادی از دانشجویان به بهانه های آموزشی از دانشگاه اخراج شدند. به نظر می رسد برخوردهاي انجام گرفته بر اساس سابقه افراد و نه فعاليت آن ها در زمان ناآرامي بوده است و در مقابل کسانی که شاید خواسته های تجمع کنندگان را در آن روز ها مدیریت می کردند با برخوردی مواجه نشدند. تا آنجا که عدم برخورد با بعضي چهره هاي شناخته شده ی دانشجويي در وقايع اخير موجب ایجاد شک و تردید نسبت به این افراد از طرف دانشجویان دیگر شده است

(1): روزنامه ی اعتماد( 19 مهر) در ستون « پیدا و پنهان» به نقل از خبرنامه اميرکبير، آورده بود که تعدادي از دانشجويان توسط افرادي خارج از کميته انضباطي مورد بازجويي مکتوب قرار گرفته اند.

پی نوشت: فیلم های مربوط به پست قبلی در رابطه با اعتراض دانشجویان به همایش «ترور حقیقت» در تالار حکمت را می توانید در زیر ببینید.






11 comments:

  1. Anonymous10/27/2009

    واقعا این احکام در کل کشور بی سابقه بود..هیچ دانشگاهی غیر اصفهان جریمه ی نقدی نبریدند، اون هم این قدر نبود
    رضا

    ReplyDelete
  2. Anonymous10/27/2009

    این ها مثل چیز از 13 آبان می ترسند، این تهدید های جدید واسه همینه..

    ReplyDelete
  3. Anonymous10/27/2009

    baraye khodam va baghaye daneshjoohaei ke dar barabare ein ahkam sokoot kardim va hich kari nakardim va eyne khialemun nist,motaesafam
    fateme

    ReplyDelete
  4. Anonymous10/27/2009

    اقا دمتون گرم بابت فیلم ها..ای ول به بچه های گیلان
    بابک

    ReplyDelete
  5. Anonymous10/28/2009

    afarin fateme khanoom, ma hame faghat harf mizanim, chera kasi kari nemikone ke ma ham betoonim hemayat konim. ba gozaresho in chiza ke vaziate bacheha dorost nemishe !!!

    ReplyDelete
  6. Anonymous10/28/2009

    bacheha bayad javab e hameye in badiha o khianataha ro dar 13 aban bedim... nabayad sokout konim...
    rasti ja dare az bachehae in site tashakor konam, site haye dige ham raftam ama site shoma ro bishtar ghabul daram akhbaresh be ruz va motmaen hastesh, mamnun.
    ali

    ReplyDelete
  7. morteza10/28/2009

    be nazare man ke kheili bahatoon rah oomadan.vagarna ina bayad ekhraj mishodan.hagheshoon ham bood.in hame dars khoondim ke biaim emtehan bedim;be zoor nazashitin.taze kheiliaye dige ham bayad taligh mishodan.man vase masooline daneshgah moteasefam ke sefto sakht barkhord nakardan ke darse ebrat beshe vase baghie.

    ReplyDelete
  8. nastaran10/29/2009

    kash mishod vase talighia kari kard

    ReplyDelete
  9. Anonymous10/29/2009

    بچه ها باید تا 13 آبان یا اگه نشد تا 16 آذر روز دانشجو کاری کرد تو دانشجو

    ReplyDelete
  10. 13 آبان باید اومد تو خیابون. فراموش نکنید. دانشجو و غیردانشجو. وعده ما در خیابان

    ReplyDelete
  11. Anonymous10/30/2009

    بنویسیم کمیته انضباطی!

    ReplyDelete